W czwartek 24 lutego, po trwającym blisko miesiąc pobycie w PGZ Stocznia Wojenna, „Pogoria” wróciła do Mariny Yacht Park. Żaglowiec czeka teraz remont kapitalny silnika głównego.
Trwają prace remontowe przy „Pogorii”, które mają przygotować ją do zbliżających się rejsów z młodzieżą. Jeszcze w styczniu firma Elektro-Plus dokonała przeglądu urządzeń elektrycznych i wykonała pomiar rezystancji izolacji tzw. megaatest, a firma VASCO dokonała oceny stanu technicznego silnika głównego i agregatów. 25 stycznia żaglowiec przepłynął do gdyńskiej PGŻ Stoczni Wojennej na niezbędne prace konserwacyjne.
– Kluczowe jest dla nas, żeby „Pogoria” była bezpieczna oraz w pełni sprawna, żeby mogła jak najlepiej realizować swoją misję, czyli szkolenie młodzieży – mówi Jarosław Kukliński, skarbnik Pomorskiego Związku Żeglarskiego. – Dlatego zdecydowaliśmy się nie zostawiać na później żadnych prac, które mogłyby wpłynąć na jej eksploatację.
Prace wykonane w PGZ Stoczni Wojennej
1. Umyto, oczyszczono i odtłuszczono kadłub, przygotowując go do malowania.
2. Dokonano pomiarów grubości blach poszycia. Pomiary wykonała firma Stefship Sp. z.o.o.
3. Pomalowano część podwodną kadłuba farbą antyporostową.
4. Pomalowano nadwodną część kadłuba.
5. Zdemontowano płetwę sterową i przeprowadzono próbę szczelności.
6. Zdemontowano wał napędowy i wymieniono uszczelnienia łożysk.
7. Zdemontowano śrubę nastawną, którą oczyszczono, poddano polerowaniu i wymieniono olej w głowicy.
8. Zdemontowano i poddano próbie ciśnieniowej zawory denne. Zawory nie spełniające norm, zregenerowano lub wymieniono na nowe.
9. Oczyszczono rurociągi zaburtowej wody chłodzącej agregatów i silnika głównego.
10. Wymieniono anody cynkowe na kadłubie i w kingstonach.
12. Dokonano pomiarów łańcucha kotwicznego, ogniwa niespełniające norm wymieniono, łańcuch pomalowano i oznaczono.
13. Naprawiono uszkodzoną prowadnicę łańcucha lewej kotwicy.
14. Wymieniono fragment poszycia kadłuba.
15. Poddano inspekcji jeden ze zbiorników fekaliów, w którym również wymieniono fragment zużytej ścianki. Zbiornik oczyszczono i pomalowano.
16 Poddano inspekcji, a następnie oczyszczono i pomalowano zbiorniki wody pitnej.
17. Wymieniono akumulatory rozruchowe silnika głównego, oświetlenia awaryjnego i awaryjnego zasilania systemów nawigacyjnych.
– Niektóre problemy nie były widoczne na pierwszy rzut oka i dopiero w stoczni się o nich dowiedzieliśmy – wyjaśnia Kukliński. – Dlatego zdecydowaliśmy się na znaczne poszerzenie zakresu prac. PGZ Stocznia Wojenna, z wielką pomocą załogi Pogorii, wykonała świetną pracę, za co serdecznie dziękujemy. Teraz wróciliśmy do gościnnej Mariny Yacht Park, żeby kontynuować remont.
Po powrocie na miejsce stałego postoju prowadzony będzie remont kapitalny silnika głównego, który realizowała będzie firma VASCO. Wszystko wskazuje na to, że powinien on potrwać do dwóch tygodni. Po zakończeniu prac będzie można wejść na „Pogorię” i zobaczyć efekty remontu. Remont żaglowca realizowany jest we współpracy z firmą Rooto System.
19 marca „Pogoria” wypłynie z Gdyni na Morze Śródziemne w celu realizacji rejsów szkoleniowych z młodzieżą.
źródło tekstu Żeglarski.info
autor tekstu Jędrzej Szerle
zdjęcia Tadeusz Lademann