Informacje dla żeglarzy
Płynąc pierwszy raz w rejs na pokładzie STS POGORIA możesz mieć wiele pytań i wątpliwości.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że niektóre zasady mogą być dla Ciebie zupełnie nowe.
Mamy nadzieję, że ten materiał odpowie na wiele twoich pytań i sprawi, że pierwszy rejs z nami
będzie niezapomnianą przygodą.
Jakim statkiem jest STS POGORIA?
Jest trzy-masztową barkentyną (to typ ożaglowania) o długości całkowitej prawie 48 metrów, ma 15
żagli o powierzchni ożaglowania 830 m2. Pogoria została wybudowana w 1980. Zwykle zabiera w rejs
51 osób.
Kogo spotkasz na pokładzie?
Kapitan – odpowiedzialny za wszystko co dzieje się na statku.
Załoga stała: bosman – dba o takielunek i sprawy pokładowe, mechanik – który dba o urządzenia
mechaniczne, kucharz – który odpowiada za terminowe przygotowanie posiłków i porządek pod
pokładem.
Do tego cała załoga szkolna podzielona jest na cztery wachty (grupy), którymi kieruje 4 oficerów
wachtowych.
Oficer wachtowy to osoba spełniająca określone wymagania żeglarskie i znająca statek. Jest
odpowiedzialny za prowadzenie wacht i zapewnienie bezpieczeństwa.
Kim jest załoga szkolna?
Często załoga szkolna składa się z osób bez doświadczenia żeglarskiego. Musisz pamiętać, że na
pokładzie Pogorii nie ma pasażerów, wszyscy są załogą to znaczy, że każdy z uczestników rejsu bierze
aktywny udział w pracach na statku pełniąc wachty według harmonogramu wacht.
Starszy wachty – z załogi szkolnej z każdej wachty, jedna osoba zostanie wybrana do pełnienia funkcji
starszego wachty. Starszym wachty jest mianowany przez oficera wachtowego członek wachty.
Pomaga on oficerowi w organizowaniu pracy wachty, obsadza stanowiska, przydziela prace podczas
wacht gospodarczych.
O czym warto pamiętać jadąc na rejs?
Po pierwsze pamiętaj, że przestrzeń na statku jest bardzo ograniczona. Twoja torba podróżna lub
worek musi być miękka, a po schowaniu rzeczy do szafek należy ją również schować. Twoje rzeczy
podczas całego rejsu muszą być utrzymane w porządku. Nie pakuj swoich rzeczy w walizkę lub
sztywną torbę na kółkach, nie będzie gdzie jej umieścić. Jest to ważne również z uwagi na kwestie
bezpieczeństwa.
Zabierz ze sobą:
- dokumenty: paszport lub dowód osobisty (zabierz na pewno ten dokument, który został wpisany w zgłoszeniu na rejs),
- książeczkę żeglarską i patent żeglarski jeśli takie posiadasz,
- leki jeżeli przyjmujesz jakieś na stałe,
- nieprzemakalną cieplejszą kurtkę i spodnie a najlepiej sztormiak
- buty na gumowej podeszwie (tenisówki, adidasy), dobrze sprawdzą się buty na sztywnej
podeszwie, kalosze również mogą się przydać - klapki pod prysznic,
- T-shirty, spodnie, szorty, ciepłą bluzę lub sweter, skarpetki i bieliznę,
- ciepłą czapkę wełnianą (tak nawet latem!),
- ręcznik,
- przybory toaletowe,
- poszwę na koc lub śpiwór (jeżeli planują Państwo zakup, prosimy o sprawdzenie prognozy pogody przed rejsem i kierowanie się °C)
- poszwę na poduszkę i prześcieradło (na statku są koce i poduszki),
- okulary przeciwsłoneczne (mogą być potrzebne nawet zimą gdy słońce odbija się od wody!),
- krem z filtrem UV, czapkę chroniącą od słońca,
Zwróć uwagę na to, że na statku nie ma dla załogi wody butelkowanej, soków i innych napoi tego
typu oraz kawy.
Podczas śniadania i kolacji podawana jest herbata a podczas obiadu napój owocowy. Herbatę można
sobie zrobić w ciągu pomiędzy posiłkami wykorzystując herbatę w saszetkach oraz czajnik, który jest
do dyspozycji załogi.
Zwróć też uwagę na to, że posiłki są przygotowywane według jednego ogólnego jadłospisu. Nie jest
możliwe przygotowywanie posiłków według indywidualnych preferencji i diet.
Życie na statku i Twoje obowiązki
Pamiętaj, że życie na statku toczy się w bardzo uporządkowanym rytmie według regulaminu
pokładowego, który jest dostępny na stronie, i który musisz znać, i się do niego stosować.
Wszystkie opisywane zasady wynikają z wieloletniego doświadczenia.
Rozkład dnia:
- do 07 00 cisza nocna
- 07 00 pobudka
- 07 00 – 0730 toaleta poranna
- 07 30 – 0755 śniadanie
- 0800 podniesienie bandery i apel poranny, po apelu śniadanie wachty nawigacyjnej i wachty gospodarczej.
- 09 00 – 13 00 prace bosmańskie
- 13 30 obiad
- 15 00 – 18 00 prace bosmańskie
- 18 30 kolacja
- od 23 00 cisza nocna.
W niektórych sytuacjach, Kapitan może zadecydować o odstępstwach od tego harmonogramu.
Cały czas załogę obowiązuje harmonogram wacht, które są pełnione 24 godziny na dobę.
Z dokładnym rozkładem wacht zostaniesz na pewno zapoznany przez oficera na początku rejsu.
(Grafik stanowi załącznik nr 1 do regulaminu).
Jak wyglądają wachty?
Wachta nawigacyjna – trwa cztery godziny. Kiedy statek będzie w morzu cała wachta pełni służbę na
pokładzie niezależnie od tego czy jest to dzień czy noc. W ramach zadań na wachcie będziesz
sterować, obserwować morze pełniąc funkcję „oka” będziesz też asystentem nawigacyjnym.
Wachta trapowa – Gdy statek jest w porcie będziesz pełnić służbę przy trapie (wejście na statek).
Wachty zazwyczaj są pełnione w mniejszym składzie. Zadaniem wachty trapowej jest ewidencja wejść
na statek i wyjść, kontrola cum, odbijaczy i pilnowanie kwestii bezpieczeństwa.
Wachta gospodarcza – trwa od godziny 16.00 do 16.00 następnego dnia. Przypada raz na cztery dni.
W tym czasie cała wachta pomaga kucharzowi w przygotowaniu posiłków, wydaje je, a także zmywa
po posiłkach. Raz dziennie dokładnie sprząta statek.
Wachta bosmańska – przypada też raz na cztery dni i trwa od godziny 08.00 do 20.00. W tym czasie
wachta będzie pomagać bosmanowi w pracach konserwacyjnych i drobnych bieżących naprawach na
statku.
Najważniejszą sprawą na pokładzie są zasady bezpieczeństwa.
Pamiętaj o tym, że:
- w ogólnodostępnych przejściach i toaletach światła są zapalone całą dobę, nie gaś ich aby ułatwić poruszanie się po statku innym,
- drzwi zostawiamy w pozycji: zamkniętej lub otwartej zablokowanej (jest kilka wyjątków o nich zostaniesz poinformowany),
- W nocy i w ciężkich warunkach pogodowych korzystamy JEDYNIE z zejściówki rufowej,
- wejście na maszty i bukszpryt dozwolone jest po przeszkoleniu możliwe tylko za zgodą oficera wachtowego,
- na maszty i bukszpryt wchodzą tylko ochotnicy
- na statku nie wolno poruszać się biegiem
- po pokładzie chodzimy w obuwiu sznurowanym, zapinanym (palce muszą być osłonięte),
- do toalet wrzucamy tylko papier toaletowy (ten statkowy). Nie wrzucaj tam: środków higieny
osobistej, mokrych chusteczek i innych przedmiotów. Wodę w wc spuszczamy 15 sekund, jej nie oszczędzamy, jest to woda słona (zza burty). Te zasady są bardzo ważne, istnieje ryzyko
zatkania kanalizacji, a wtedy konieczne będzie zamknięcie toalet na czas naprawy. repairs. - Obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu we wszystkich pomieszczeniach pod pokładem. Zakaz palenia dotyczy niepełnoletnich członków załogi. Palenie dozwolone jest
wyłącznie w wyznaczonych do tego miejscach na rufie, w morzu gdy statek płynie – na
burcie zawietrznej, w porcie na burcie od strony wody. - Zabrania się wnoszenia na statek i spożywania napojów alkoholowych jak również
posiadania i używania narkotyków oraz innych środków odurzających.
Kapitan jest uprawniony do wyokrętowania osoby, której zachowanie stanowiło lub może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa tej osoby, innych członków załogi lub statku, na jej
koszt.
Szkolenie, żagle i liny
Przygotuj się na to, że po przybyciu na statek, rozpakowaniu prowiantu, rozpocznie się szkolenie,
które potrwa kilka godzin. Jest ono obowiązkowe i prowadzone przez oficerów. Podczas tego
szkolenia zostaniesz zapoznany z:
- pomieszczeniami statku,
- regulaminem i zasadami bezpieczeństwa,
- alarmami i użyciem pasów ratunkowych,
- rozmieszczeniem sprzętu ratunkowego i przeciw-pożarowego,
- węzłami, obsługą żagli w podstawowym zakresie.
Pamiętaj, że na pokładzie, wszyscy jesteśmy załogą, wspólnie pracujemy.
Jeżeli nie jesteś pewien co zrobić w konkretnej sytuacji zawsze lepiej zapytać.
Choroba morska może przydarzyć się każdemu, nie przejmuj się tym. Jeżeli źle się czujesz najlepszym
pomysłem jest wyjść na pokład odpowiednio ubranym i z szelkami. Zajmij miejsce na rufie na stronie
zawietrznej i koniecznie przypnij się do relingu. Osoby, które dobrze się czują, warto aby zatroszczyły
się o innych członków załogi.
Ostatniego dnia rejsu następuje ogólne sprzątanie statku, przez wszystkich uczestników. Polega ono
na sklarowaniu koi i szafek, które były używane indywidualnie oraz na posprzątaniu łazienek i
wszystkich części wspólnych przez poszczególne wachty.
Dopiero czysty statek załoga kończąca rejs przekazuje nowej załodze.